Megami Tensei – stručná historie temné a démonické série od firmy Atlus.

Série Megami Tensei od firmy Atlus, jejíž hlavní linku tvoří hry s nadtitulem Shin Megami Tensei, je průkopnická série RPGček, jejíž historie sahá do roku 1987, odehrává se v universu […]
Herní mýty: Tajného bojovníka ze Street Fighteru nikdo neodemkl
Herní mýty: Tajného bojovníka ze Street Fighteru nikdo neodemkl. Sheng Long ovládá speciální útoky všech ostatních postav. Zrodil ho špatný překlad
CRPG Book – téma, PC, 2019

CRPG Book je projekt, který vznikl v roce 2014 a měl mapovat nejlepší počítačové RPG. Nakonec se to „zvrhlo“ ve skládání encyklopedie RPG her na počítačích od počátku věků. Nejprve […]
Program Retro Nation
Květen 2025
Pátek 2. 5. Artefakt: Carrier Command (Atari ST)
Pondělí 5. 5. Podcast: Wolfcast: Kvantové počítače 1
Středa 7. 5. Defrag: Šindži Mikami
Pátek 9. 5. Artefakt: Croc: Legend of the Gobbos
Pondělí 12. 5. Podcast: Retro noty: Hry ze starověkého Řecka – 2. díl
Pátek 16. 5. Artefakt:
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Pondělí 19. 5. Podcast: Talk to…
Pátek 23. 5. Artefakt: No One Lives Forever 2
Pondělí 26. 5. Podcast: Naše filmy: Blade Runner
Středa 28. 5. Hardwarový dungeon
Pátek 30. 5. Artefakt: Puzzle Quest: Challenge of the Warlords
Proč vytvořil Tetris a Game Boy dokonalý pár
Proč vytvořil Tetris a Game Boy dokonalý pár. Alexej Pažitnov mluví o nejoblíbenější verzi hry, kterou vymyslel. Ve Famitsu propadla
Vzpomínáme: Aliens versus Predator byl filmovou hrou nejvyšší jakosti
Po taktické stránce je detektor pohybu ze ságy Vetřelec asi jedním z nejhorších nápadů v dějinách válčení. Z perspektivy hororového filmu jde však o brilantní myšlenku – a v hororové hře uměl hrát na […]
Vytvořte si zdarma vlastní hru pro Game Boy
Vytvořte si zdarma vlastní hru pro Game Boy. Šikovný vývojář udělal jednoduchý editor. Každý může oslavit 30 let Game Boye svým titulem
Návod v češtině pro hru na Game Boy byl v dřevních dobách malý zázrak
Návod v češtině pro hru na Game Boy byl v dřevních dobách malý zázrak. Původní Game Boy dnes slaví 30. narozeniny. Podívejte se, jak vypadaly první české manuály
Staré dvourozměrné klasiky ožívají ve stylovém 3D
Zkusili jste si někdy představit, jak by vypadaly staré dvourozměrné hry ve 3D? Odpověď vám mohou částečně poskytnout nejrůznější pokračování a remaky, ale to není ono. Na kanálu Bitplex na […]
Editor NESmaker vám umožní vytvářet vlastní 8bitové hry
Nostalgie je zákeřná věc, která vás zaručeně dohoní ve chvílích, kdy to nejméně potřebujete. V případě starých her to bývá přibližně kolem čtvrté hodiny ranní, kdy byste měli raději spát, […]
Paperboy – legenda, která zasáhla celou generaci
„Lidi, rád vás vidím! Já už tady nikoho nepoznávám!“ Těsně před přednáškou na letošní GDC se před pódiem setkávají tři postarší pánové. Všichni tři pamatují doby, kdy byla Game Developers […]
Retro konzole s nejširší podporou kompatibilních her přichází
Polymega je zařízení, které se nebezpečně blíží označení ultimátní retro konzole. Pokud se vše povede, jak její autoři slibují. Jde o nostalgický systém, který umožní spouštět hry z prvního PlayStationu, […]
Herní mýty: Michael Jackson složil hudbu pro Sonica
V roce 1994 vyšla pro konzoli Mega Drive hra Sonic the Hedgehog 3 od Segy. Netrvalo dlouho a lidé si povšimli, že některé ze skladeb, které ve hře zazní, nesou […]
Objevila se další zapomenutá hra pro konzoli NES
Začátkem ledna jsme se na Vortexu věnovali ztracené verzi SimCity pro NES, kterou se podařilo vypátrat po 27 letech. Nestává se to každý den, ale podobný klenot se povede objevit […]
Star Trek: First Contact mohl být první hrou na Unreal Enginu
V roce 1988 vyšla hra Star Trek: First Contact, která pochopitelně neměla nic společného s filmem Star Trek: První kontakt. Ten se měl stejnojmenné adaptace dočkat až o desetiletí později, […]
Herní mýty: Jak jsme tajným cheatem svlékali Laru Croft
Málokterá série hráče tak fascinuje, pokud jde o virtuální nahotu. Od samého počátku fanoušci touží svléknout Laru Croft a sága Tomb Raider patří mezi nejvděčnější cíle nejrůznějších nude modů a […]
Herní mýty: Automat zabiják měl jako první usmrtit hráče
První díl našeho nového seriálu o herních mýtech, legendách a konspiračních teoriích se vám podle dosavadních ohlasů líbil. A tak jsme se rozhodli na něj navázat dalším příběhem z cyklu […]
Herní mýty: Jak Saddám Husajn kupoval tisíce PlayStationů
Ve Vortexu #66 jsme nakousli téma herních mýtů, legend a konspiračních teorií. Rozebrali jsme tajný vládní automat Polybius i prokletí série Madden, které má dolehnout na každého hráče, jenž se […]
Proč používáme pro pohyb ve hrách klávesy WASD

Napadlo vás někdy přemýšlet o tom, proč vlastně při hraní akčních titulů na klávesnici používáme pro pohyb klávesy WASD a kde se toto schéma vůbec vzalo? Z dnešního pohledu se […]
Ztracené SimCity pro NES se vrací po 27 letech

Praktická digitální archeologie zaznamenala další senzační úspěch. Po téměř 30 letech se podařilo vypátrat a zprovoznit prototyp strategie SimCity od Willa Wrighta a Maxisu pro konzoli Nintendo Entertainment System. Verze […]
Vědec před 35 lety navrhl „perfektní“ vesmírnou hru

Když se dnes řekne sandboxový vesmírný simulátor, většina hráčů si představí tituly jako Star Citizen, Elite Dangerous, No Man’s Sky nebo sérii X, která se na konci listopadu dočkala čtvrtého […]
Před 30 lety dokončil hru pro ZX Spectrum. Vyšla až nyní

Představte si, že byste vytvořili počítačovou hru. Strávili byste prací na ní dva roky, měli ji téměř hotovou a těsně před vydáním by za vás někdo rozhodl, že nikdy nespatří […]
Nevídaná retro konzole. Místo obrazovky má osciloskop

Na módní vlně retro konzolí se nesnaží svézt jen giganti herního průmyslu jako Nintendo nebo Sony, ale i nadšenci a kutilové, kteří vytvářejí úplně nové staré herní konzole. Jedním takovým […]
Star Trek: 25th Anniversary

I když od roku 1971, kdy spatřila světlo světa vůbec první Star Trek hra, až do začátku devadesátých let vyšly bezmála tři desítky titulů z tohoto vesmíru, na drtivou většinu […]
Spravedlnost pro skvělé hry, kterým doba nepřála
Říká se, že stará láska nerezaví. A platí to i ve vztahu ke hrám. Zejména k těm, které si v době svého vydání nevysloužily kýžené ovace, a to navzdory svým […]
GDC 2018: Příběh první grafické adventury je stejně mysteriózní, jako její název
Jak mohli žena, která neměla ráda počítače, a její manžel programátor, co nikdy nedělal hry, vytvořit přelomovou hru v historii adventur a založit na to konto značku, která adventury v dnešním slova […]