CRPG Book – téma, PC, 2019

Autor: Ringo | 14-08-2019 | Články | tXT verze

CRPG Book je projekt, který vznikl v roce 2014 a měl mapovat nejlepší počítačové RPG. Nakonec se to „zvrhlo“ ve skládání encyklopedie RPG her na počítačích od počátku věků. Nejprve […]


Proč vytvořil Tetris a Game Boy dokonalý pár

Autor: Jiří Bigas | 08-07-2019 | Články | tXT verze

Proč vytvořil Tetris a Game Boy dokonalý pár. Alexej Pažitnov mluví o nejoblíbenější verzi hry, kterou vymyslel. Ve Famitsu propadla


Vzpomínáme: Aliens versus Predator byl filmovou hrou nejvyšší jakosti

Autor: Games.cz - Články | 30-04-2019 | Články | tXT verze

Po taktické stránce je detektor pohybu ze ságy Vetřelec asi jedním z nejhorších nápadů v dějinách válčení. Z perspektivy hororového filmu jde však o brilantní myšlenku – a v hororové hře uměl hrát na […]


Vytvořte si zdarma vlastní hru pro Game Boy

Autor: Jiří Bigas | 23-04-2019 | Články | tXT verze

Vytvořte si zdarma vlastní hru pro Game Boy. Šikovný vývojář udělal jednoduchý editor. Každý může oslavit 30 let Game Boye svým titulem


Návod v češtině pro hru na Game Boy byl v dřevních dobách malý zázrak

Autor: Jiří Bigas | 21-04-2019 | Články | tXT verze

Návod v češtině pro hru na Game Boy byl v dřevních dobách malý zázrak. Původní Game Boy dnes slaví 30. narozeniny. Podívejte se, jak vypadaly první české manuály


Staré dvourozměrné klasiky ožívají ve stylovém 3D

Autor: Jiří Bigas | 03-04-2019 | Články | tXT verze

Zkusili jste si někdy představit, jak by vypadaly staré dvourozměrné hry ve 3D? Odpověď vám mohou částečně poskytnout nejrůznější pokračování a remaky, ale to není ono. Na kanálu Bitplex na […]


Editor NESmaker vám umožní vytvářet vlastní 8bitové hry

Autor: Honza Konfršt | 29-03-2019 | Články | tXT verze

Nostalgie je zákeřná věc, která vás zaručeně dohoní ve chvílích, kdy to nejméně potřebujete. V případě starých her to bývá přibližně kolem čtvrté hodiny ranní, kdy byste měli raději spát, […]


Paperboy – legenda, která zasáhla celou generaci

Autor: Games.cz - Články | 25-03-2019 | Články | tXT verze

„Lidi, rád vás vidím! Já už tady nikoho nepoznávám!“ Těsně před přednáškou na letošní GDC se před pódiem setkávají tři postarší pánové. Všichni tři pamatují doby, kdy byla Game Developers […]


Retro konzole s nejširší podporou kompatibilních her přichází

Autor: Jiří Bigas | 25-03-2019 | Články | tXT verze

Polymega je zařízení, které se nebezpečně blíží označení ultimátní retro konzole. Pokud se vše povede, jak její autoři slibují. Jde o nostalgický systém, který umožní spouštět hry z prvního PlayStationu, […]


Herní mýty: Michael Jackson složil hudbu pro Sonica

Autor: Jiří Bigas | 19-03-2019 | Články | tXT verze

V roce 1994 vyšla pro konzoli Mega Drive hra Sonic the Hedgehog 3 od Segy. Netrvalo dlouho a lidé si povšimli, že některé ze skladeb, které ve hře zazní, nesou […]


Objevila se další zapomenutá hra pro konzoli NES

Autor: Jiří Bigas | 08-03-2019 | Články | tXT verze

Začátkem ledna jsme se na Vortexu věnovali ztracené verzi SimCity pro NES, kterou se podařilo vypátrat po 27 letech. Nestává se to každý den, ale podobný klenot se povede objevit […]


Star Trek: First Contact mohl být první hrou na Unreal Enginu

Autor: Jiří Bigas | 19-02-2019 | Články | tXT verze

V roce 1988 vyšla hra Star Trek: First Contact, která pochopitelně neměla nic společného s filmem Star Trek: První kontakt. Ten se měl stejnojmenné adaptace dočkat až o desetiletí později, […]


Herní mýty: Jak jsme tajným cheatem svlékali Laru Croft

Autor: Jiří Bigas | 18-02-2019 | Články | tXT verze

Málokterá série hráče tak fascinuje, pokud jde o virtuální nahotu. Od samého počátku fanoušci touží svléknout Laru Croft a sága Tomb Raider patří mezi nejvděčnější cíle nejrůznějších nude modů a […]


Herní mýty: Automat zabiják měl jako první usmrtit hráče

Autor: Jiří Bigas | 06-02-2019 | Články | tXT verze

První díl našeho nového seriálu o herních mýtech, legendách a konspiračních teoriích se vám podle dosavadních ohlasů líbil. A tak jsme se rozhodli na něj navázat dalším příběhem z cyklu […]


Herní mýty: Jak Saddám Husajn kupoval tisíce PlayStationů

Autor: Jiří Bigas | 29-01-2019 | Články | tXT verze

Ve Vortexu #66 jsme nakousli téma herních mýtů, legend a konspiračních teorií. Rozebrali jsme tajný vládní automat Polybius i prokletí série Madden, které má dolehnout na každého hráče, jenž se […]


Proč používáme pro pohyb ve hrách klávesy WASD

Autor: Jiří Bigas | 08-01-2019 | Články | tXT verze

Napadlo vás někdy přemýšlet o tom, proč vlastně při hraní akčních titulů na klávesnici používáme pro pohyb klávesy WASD a kde se toto schéma vůbec vzalo? Z dnešního pohledu se […]


Ztracené SimCity pro NES se vrací po 27 letech

Autor: Jiří Bigas | 02-01-2019 | Články | tXT verze

Praktická digitální archeologie zaznamenala další senzační úspěch. Po téměř 30 letech se podařilo vypátrat a zprovoznit prototyp strategie SimCity od Willa Wrighta a Maxisu pro konzoli Nintendo Entertainment System. Verze […]


Vědec před 35 lety navrhl „perfektní“ vesmírnou hru

Autor: Jiří Bigas | 13-12-2018 | Články | tXT verze

Když se dnes řekne sandboxový vesmírný simulátor, většina hráčů si představí tituly jako Star Citizen, Elite Dangerous, No Man’s Sky nebo sérii X, která se na konci listopadu dočkala čtvrtého […]


Před 30 lety dokončil hru pro ZX Spectrum. Vyšla až nyní

Autor: Jiří Bigas | 11-12-2018 | Články | tXT verze

Představte si, že byste vytvořili počítačovou hru. Strávili byste prací na ní dva roky, měli ji téměř hotovou a těsně před vydáním by za vás někdo rozhodl, že nikdy nespatří […]


Nevídaná retro konzole. Místo obrazovky má osciloskop

Autor: Jiří Bigas | 05-12-2018 | Články | tXT verze

Na módní vlně retro konzolí se nesnaží svézt jen giganti herního průmyslu jako Nintendo nebo Sony, ale i nadšenci a kutilové, kteří vytvářejí úplně nové staré herní konzole. Jedním takovým […]


Star Trek: 25th Anniversary

Autor: Jiří Bigas | 01-11-2018 | Články | tXT verze

I když od roku 1971, kdy spatřila světlo světa vůbec první Star Trek hra, až do začátku devadesátých let vyšly bezmála tři desítky titulů z tohoto vesmíru, na drtivou většinu […]


Spravedlnost pro skvělé hry, kterým doba nepřála

Autor: Games.cz - Články | 13-08-2018 | Články | tXT verze

Říká se, že stará láska nerezaví. A platí to i ve vztahu ke hrám. Zejména k těm, které si v době svého vydání nevysloužily kýžené ovace, a to navzdory svým […]


GDC 2018: Příběh první grafické adventury je stejně mysteriózní, jako její název

Autor: Games.cz - Retro | 23-03-2018 | Články | tXT verze

Jak mohli žena, která neměla ráda počítače, a její manžel programátor, co nikdy nedělal hry, vytvořit přelomovou hru v historii adventur a založit na to konto značku, která adventury v dnešním slova […]


Krátká sonda do tajů nadčasové animace Prince of Persia

Autor: Games.cz - Články | 28-12-2017 | Články | tXT verze

Když se v roce 1989 na obrazovkách domácího počítače Apple II poprvé objevil Prince of Persia, tehdejšímu hernímu publiku se doslova zatajil dech. Dokonce ani dnes nevypadá Princ v porovnání […]