ByteFEST 2017
Minulý víkend se konal další ročník největšího česko-slovenského retro počítačového setkání ByteFEST. Tak jako každý rok, ani letos jsem samozřejmě nemohl chybět a tak jsem pro vás posbíral nějaké ty […]
Smart PC 486
Tento počítač je zajímavý svým vzhledem a jako celek je to netradiční PC. Teoreticky by tam šla dát malá deska od 286 po první Pentium 2, pokud bude deska AT […]
Schneider EURO PC
Pokud máte rádi úplně ty prehistorické PC hry, tak se máte možnost pokochat strojem, který je uvede do pohybu. Nebude potřeba žádná velká železná hučící bedna, protože celý stroj je […]
Program Retro Nation
Květen 2025
Pátek 2. 5. Artefakt: Carrier Command (Atari ST)
Pondělí 5. 5. Podcast: Wolfcast: Kvantové počítače 1
Středa 7. 5. Defrag: Šindži Mikami
Pátek 9. 5. Artefakt: Croc: Legend of the Gobbos
Pondělí 12. 5. Podcast: Retro noty: Hry ze starověkého Řecka – 2. díl
Pátek 16. 5. Artefakt:
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Pondělí 19. 5. Podcast: Talk to…
Pátek 23. 5. Artefakt: No One Lives Forever 2
Pondělí 26. 5. Podcast: Naše filmy: Blade Runner
Středa 28. 5. Hardwarový dungeon
Pátek 30. 5. Artefakt: Puzzle Quest: Challenge of the Warlords
Zvukové karty
Když byl uveden na trh v roce 1981 první počítač IBM PC-XT, byl prezentován jako pracovní stroj a jako zvukový doprovod mu byl nadělen PC spíkr. To je vlastně jen […]
Paměti
Operační paměť označovaná jako RAM, slouží k tomu, aby se program, který je spuštěn měl kam nahrát. K nahrávání sloužila disketová mechanika, nebo pohodlnější a rychlejší harddisk. Obecně vždy platilo, […]
Grafické karty – historie
Grafická karta je potřeba k tomu, aby se na monitoru něco zobrazilo. První standardy vznikly v roce 1981 od firmy IBM, pod názvem MDA a CGA. MDA to v PC […]
Harddisky
Pokud se v dávných dobách na počítači něco pokazilo, většinou to byl právě harddisk, též taky označovaný jako HDD a ztráta dat byla bolestivá. Naštěstí se ale vše zálohovalo na […]
Mechaniky ZIP
Když v roce 1994 společnost Iomega dala na trh mechaniky ZIP, značně to usnadnilo přenášení dat, pro někoho i zálohu. Pro vaši představu: máte doma svůj počítač 386DX 40MHz, znáte pár […]
CD-ROM / DVD
CD-ROM + DVD je klasika, to asi zná každý, ale i tyto mechaniky mají svůj začátek. DVD jako takové vynechám, na trh se dostaly v roce 1997 a měly počáteční […]
Disketovky
Tohle je stará klasika, asi nejstarší disketovou mechaniku VC-1541, mám pro Commodore VC 20. Jedná se o 5.25 mechaniku z roku 1982 na 180kB diskety, protože má jen jednu čtecí […]
Jamicon INS-1070 PC-386SX25MHz
Můj první počítač byl Didaktik M, se kterým jsem si hraní náležitě užil a prožíval s ním své první probdělé noci jak při hraní, tak při nekonečném procházení půjčených kazet se […]
Trochu jiné ZX Uno – ZX Uno VGA 2M
Protože je ZX Uno otevřený projekt, v podstatě kdokoli z něj může vytvářet klony a modifikaci. Uživatel ManuFerHi tak vytvořil lehce modifikovanou verzi, kterou nazval ZX-Uno VGA 2M. Jak […]
Intel Wildcard 88 a z něj postavené mini PC XT
Už celkem dávno mně zaujal Sergeyův projekt mainboardu pro modul Intel Wildcard 88. Bohužel tento modul se ne úplně dobře shání za rozumný peníz, a tak se mi jeden dostala […]
Externí rozšíření paměti ZX Uno o 2 MB
O rozšíření paměti ZX Uno na 2 MB jsem tu psal před 2 týdny. Ne každý ale je schopen vyměnit si paměť sám nebo najít někoho, kdo by mu ji […]
ZX Uno upgrade – až 45 emulačních jader a 2 MB paměti
Od té doby, co jsem si postavil ZX Uno se projekt stále pomalu pohybuje dopředu a v poslední době se objevilo pár novinek, které mě zaujaly. Jednak se konečně objevily […]
Albion
Tom Driscoll se probouzí z noční můry. Zase ten sen. Letí prostorem a pak se začnou objevovat náznaky konfliktu, který vrcholí až chvíli po té, co se Tom probudil. Nepříjemný […]
GP2X
Samotná myšlenka emulace je lákavá – však kdo nikdy neemuloval, tomu jistě ušly hromady skvělých titulů. Já sám jsem na přelomu století emulaci notně holdoval a díky vestavěné funkcionalitě savestatů […]
Remember Citadel – System Shock remake
Od jisté doby nemám ve zvyku hýkat nad každým titulem, který se objeví na Kickstarteru. Má to svou logiku – samotné ohlášení titulu není zárukou naprosto ničeho. Přesto je Kickstarter […]
Team Fortress
A nyní trochu z jiného soudku. Ze soudku vzpomínkového. Totiž – vždycky jsem byl Doomer a Quaker, mnohem více, než třeba Unrealista (kde jsem utopil také neateisticky mnoho hodin, ale […]
Centurion: Defender of the Rome
V roce 1985 založili bratři Ben a Phyllis Jacobovi studio Cinemaware, které proslulo svými filmovými hrami s Defender of the Crown (1986) v čele. Režií byl pověřen Kellyn Beck, který […]
The Goonies
Hodně lidí tvrdí, že staré hry jsou jenom o nostalgii. Nesouhlasím s tímto tvrzením, ale když se podívám na titul The Goonies, tak tam musím říci: ano, tohle je čistá […]
Prince of Persia
Tak a teď chvíli zase vážně. Kdy jste naposledy dohráli Prince of Persia? Jedna z těch her, která se v postkomunistické éře šířila mezi PCčkáři jako vir a bylo téměř […]
System Shock @ RPGHry.cz
V srpnu 2006 jsem za hru měsíce vyhlásil System Shock. Šlo o vůbec historicky první hru, která se tohoto titulu dočkala a chtěl jsem to patřičně vypíchnout. Napsal jsem tedy […]
System Shock v obrazech v1
Tak, konečně je to tady – příspěvek s pořadovým číslem 1000! O čem že to bude? O trochu jiném pohledu na System Shock, samozřejmě, jak jinak – nejlepší PC hře […]
Šťastný Nový Shock!
Rok 2014 byl v mém životě převratný z mnoha důvodů. Narodila se mi dcera, projekt Chaos Guns se přetransformoval v něco poněkud většího, můj herní projekt v mé práci se […]