Přepište učebnice, Ondra měl ozvučené hry
V novodobých dějinách mikropočítače Ondra, které bych mohl datovat někdy od roku 2010 doposud, byl vžit statut Ondry jako velmi zvukově omezeného počítače díky svým sedmi falešným tónům danými svým […]
Zachráněný software
Nedávno jsem se nabídl ke spolupráci na záchranu dat z dobových kazet k Ondrovi, které získal spolek Herní historie. Dostal jsem k dispozici precizní nahrávky kompletních kazet s příslušnou fotodokumentací. […]
Generovanie QR kódov na ZX Spectre
Motiváciou na toto cvičenie bol sud piva, ktorý som doviezol na tohtoročný Forever. Po jeho narazení vyvstala otázka ako zaplatiť na bare za orosený krígeľ, keď niekto nemá drobné. Väčšina […]
Program Retro Nation
Květen 2025
Pátek 2. 5. Artefakt: Carrier Command (Atari ST)
Pondělí 5. 5. Podcast: Wolfcast: Kvantové počítače 1
Středa 7. 5. Defrag: Šindži Mikami
Pátek 9. 5. Artefakt: Croc: Legend of the Gobbos
Pondělí 12. 5. Podcast: Retro noty: Hry ze starověkého Řecka – 2. díl
Pátek 16. 5. Artefakt:
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Pondělí 19. 5. Podcast: Talk to…
Pátek 23. 5. Artefakt: No One Lives Forever 2
Pondělí 26. 5. Podcast: Naše filmy: Blade Runner
Středa 28. 5. Hardwarový dungeon
Pátek 30. 5. Artefakt: Puzzle Quest: Challenge of the Warlords
Pssst! v2.0
A opět jedna recyklace. Hra Pssst! na Ondru se dala jako jedna z mála ovládat joystickem, avšak jádro hratelnosti se ztratilo. Tím jádrem je především pocit neustálých náletů slimáků a […]
JETPAC v2.0
„Je nový? NE, vypraný v Perwollu“. Již za pár let bude tuto hlášku slýchat z komerční televize pravděpodobný autor konverze legendární hry Jetpac ze ZX Spectra pro Ondru Vít Libovický. […]
OndraMELODIK Soundtrack
Přídavný modul OndraMELODIK významně rozšiřuje zvukové možnosti počítače Ondra. Doposud však nebyl využit na maximum díky absenci softwarového propojení se světem umělců – hudebních skladatelů. Ve hrách, kde je modul […]
Terminal Debugger pre Z80
Malá, ale užitočná pomôcka pre vývoj softvéru pre procesory Z80 na reálnom hardvéri. V dnešnej dobe, na rozdiel od 8-bitovej minulosti, väčšina aktívnych programátorov píše kód na moderných počítačoch a […]
Ondra+ v1.3
Ondra+ ROM doznala další vylepšení. Přemýšlel jsem, co se do zbylých 37 bajtů ještě může vejít. Nevím proč mě to nenapadlo dřív, ale implementoval jsem utlumení Melodiku při startu. Když […]
Hra života (Game of life)
Jen tak pro zábavu mě zajímalo, jak by si Ondra poradil s výpočtem Game of life. Převzal jsem kód pro výpočet odtud a vytvořil jednoduchý port na Ondru. A vzhledem […]
Utilita pro nastavení magnetofonu
Počítač Ondra byl již od svého zrodu zcela závislý na kazetovém magnetofonu. Ať vezmeme původní systém MIKOS nebo SSM, s počítačem se nedalo vlastně dělat nic bez kazetopáskového programového vybavení. […]
Tenebra Extended pro Ondru
Úvod Není tomu tak dávno, co jsem dokončil novou ROM pro Ondru s názvem Ondra+. Ve svých toulkách po inspiraci pro nový projekt jsem objevil hru Tenebra Extended, která mě […]
Mnemosyne 1.2.0
Máte na Amize plný disk a chcete zjistit, které adresáře zabírají nejvíce místa? K tomu vám pomůže jednoduchý program. Mnemosyne je disková utilita pro operační systém AmigaOS 3.x, která umožňuje […]
„ONDRA+“ Návrat do budoucnosti roku 1987
V tomto článku vás chci seznámit s projektem „ONDRA+“, do kterého jsem se bezhlavě pustil po vydání hry Ondra mezi Balvany. Chtěl jsem jej prezentovat na ByteFestu 2023, avšak z […]
Genesys
Na soutěžní akci Forever s tématem Robot v roce 2023 Martin1 představil demo Genesys. Demo zvítězilo v kategorii Ostatní 8-bity a získalo 594 bodů. Demo je nakresleno ve stylu němých […]
Falling Blocks v2
Za vydáním nové verze této hry stojí především skutečnost, že jsem se věnoval vývoji nového zvukového modulu ondraMELODIK a snahou bylo jej co nejrychleji a smysluplně někde reálně využít. Volba […]
Light
Programátora ub880d zaujalo na youtube video The Lightning Algorithm – Numberphile. Hned ho nakódoval pro počítač ZX Spectrum a vyzval komunitu k implementaci na další retropočítačové platformy. A jelikož se […]
Armred Fist 2 – M1A2 Abrams
Když jsem hru Armred Fist 2 – M1A2 Abrams před několika dny čirou náhodou dostal, tak mě hned napadla válka, ve které Ruská federace bez vyhlášení zaútočila na suverénní stát […]
Grundy NewBrain a sériový prenos
Ako už mike spomenul v zápiskoch, na poslednom SinDiKATe som sa venovalsériovému prenosu dát z a do NewBrainu. Keďže sa v internetoch príliš často otomto počítači nepíše, rozpíšem tu trochu […]
Falling Blocks
Jan Heřman vytvořil v roce 2021 konverzi hry Falling Blocks. Zde se dozvíte, proč to autor naprogramoval a také různé informace o hře. Autor hru prezentoval na akci Bytest 2021. […]
Wurmi
Hru Wurmi kdysi naprogramoval František Fuka pro slovenský počítač PMD 85 v BASICu jako ukázkovou hru. Známý programátor ub880d se touto hrou inspiroval a v roce 2021 ji vytvořil i […]
Textový editor MAT 3.1
Československých textových editorů, které se prodávaly v krabicovém balení, pár vzniklo a zatím se mi tedy povedlo sehnat: ESO plus – T602 + Win602 a Klasik asistent. A teď se […]
Manic Miner
Manic Miner je známá hra, kterou na ZX Spectru naprogramoval v roce 1983 Matthew Smith. Hra se stala naprostým hitem a rozšířila se i na ostatních osmibitových platformách. Úkolem hráče […]
Textové editory
V minulosti, když jste chtěli něco napsat, jste potřebovali hliněnou destičku, nějakou tu kůstku z domestikovaného zvířete a trochu zručnosti. Potom trpělivost, aby to celé uschlo a zatvrdlo. Později přišel […]
Abu Simbel Profanation
Po tisíce let se ti nejlepší dobrodruzi a objevitelé pokoušeli svou přítomností znesvětit útroby bájného chrámu Abu Simbel. Všichni, co se odvážili vstoupit a prozkoumat jeho prostory, se už nikdy […]
Jumping Jack
Tahle hra jistě nikoho neuchvátí svojí grafikou a ani zvukovými efekty. Po vizuální stránce snad již ani nemůže být prostější. Nicméně i přesto se skákající Jack stal mezi herními tituly […]