Úprava RGB na ZX Spectre +2
V poslednej dobe som mal svoju +2jku celkom často zapnutú a neskutočne ma iritoval blikajúci obraz pri zobrazení cez RGB. Keďže na RGB konektore nie je miesto pre Blanking signál, […]
Aktualizace DB+
Již nějaký ten týden resp. měsíc mám ve svém Nextu rozšiřující desku DB+. O tom jsem psal již v jiném článku. Autor tohoto kousku hardwaru na této desce stále pracuje […]
Výroba klávesnice pro amigu A2000,A3000
Pokud vlastníte velkou amigu a řešíte klávesnici, tak vám zde přináším stručný návod jak si ji vyrobit. Ideální je, když máte od klávesnice alespoň case, pokud ne, budete si ho […]
Program Retro Nation
Květen 2025
Pátek 2. 5. Artefakt: Carrier Command (Atari ST)
Pondělí 5. 5. Podcast: Wolfcast: Kvantové počítače 1
Středa 7. 5. Defrag: Šindži Mikami
Pátek 9. 5. Artefakt: Croc: Legend of the Gobbos
Pondělí 12. 5. Podcast: Retro noty: Hry ze starověkého Řecka – 2. díl
Pátek 16. 5. Artefakt:
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Pondělí 19. 5. Podcast: Talk to…
Pátek 23. 5. Artefakt: No One Lives Forever 2
Pondělí 26. 5. Podcast: Naše filmy: Blade Runner
Středa 28. 5. Hardwarový dungeon
Pátek 30. 5. Artefakt: Puzzle Quest: Challenge of the Warlords
Reamiga A3660
Reamiga – A3660 Další z počinů Johna „Chucky“ Hertella je 68060/68040 turbokarta pro amigy 3000 a 4000, která je vylepšením původní karty A3640 od Commodore. Celé to začalo tím, že […]
Keď PMD nekomunikuje
Len čo som získal svoje PMDčko, hneď som si k nemu postavil aj PMD32SD. Ak si dobre spomínam, tak mi ale na prvý pokus nefungovalo a na vine nebola Romborova […]
Herní hudba MIDI a jak dál?
Během osmdesátých let se pro tvorbu a často i poslech hudby ve hrách začal využívat formát MIDI. Jeho popularita trvala až do příchodu CD, ale výrazněji se využíval zhruba do […]
Wolfcast 30: Wolfcast: Evoluce ergonometrie a designu
Navrhování strojů pro lidské uživatele sebou vždy přinášelo otázku, jak to udělat, aby se s tím pracovalo dobře. Do problematiky se noří Michal Rybka v dalším podcastu. Názor inženýrů a […]
Reamiga 3000
Kdysi dávno, někdy v roce 2000 jsem pořídil amigu 3000, totálně sežraná deska od baterky, ale pěkný zachovalý case. Opravu jsem po pár týdnech drátování vzdal a odložil celý stroj […]
Wolfcast 27: Jack Tramiel – pan Commodore
Jabba, Darth Vader, Attila, počítačový mafián – i tak se říkalo člověku, který přežil holokaust a dal světu počítače Commodore a spoustu dramatických historek. Po siru Clive Sinclairovi přichází pod […]
Wolfcast 21: Dějiny 3D akcelerace
Že se to nehýbe a vypadá to ošklivě? Tak to akcelerujeme a to budete koukat! A také poslouchat Michala Rybku na cestě za historií grafiky. Od armádního využití v první […]
Sám sobě programátorem EEPROM
U všech konstrukcí OMEN jsem v zapojení paměti EEPROM navrhl jumper / přepínač, většinou nazvaný WREN – WRite ENable, a zároveň jsem psal, že při práci by měl být zapojený tak, […]
Atari Falcon 060 s CT60e a Centurion CT60PSU
Atari Falcon 060 je projekt, nad ktorým som už roky uvažoval, len som nemal odvahu a dostatok informácií ako na to. Bolo mi jasné, že originálny zdroj nemá výkon a […]
DivMMC SinDiKat edition
Tu a tam objeví zpráva o divMMC od SinDiKatu. Nikdo to nikde neviděl, ale sem tam se otom píše na fóru nebo vyjde nějaká recenze, třeba od Shreka. Myslím, že […]
Wolfcast 14: Historie zobrazovačů
Michal Rybka nás přesvědčí, že i něco tak samozřejmého jako monitor muselo ujít dlouhou cestu, než… No, než jsme se na něj mohli dívat! Zobrazovač neboli displej dnes nikdo nepovažuje […]
Wolfcast 13: Poslední míle
Tak se říká poslednímu úseku, kterým vede internet z ústředny do vašeho domu. A je to pěkně problematický úsek, jak vám vysvětlí Michal Rybka! Přenosová rychlost a způsob posílání dat […]
Wolfcast 12: I/O
Input/Output – tedy, jak a přes co počítač přijímá a vysílá data, to je téma Michala Rybky a téměř sto minutového Wolfcastu! Nějak se ta data musí dostávat ven a […]
Wolfcast 11: Otázka paměti (pamětí)
Paměť, to je záludnost. A nejen počítačová! O té ale víme, že může být pomalá, nedostatečná, selhávající anebo různého typu. Že bude zapotřebí nějaký druh paměti, to bylo jasné konstruktérům […]
Sinclair ZX80
Tento kousek mám již delší dobu, ale ještě nebyl čas se k němu dostat. V podstatě jsem chtěl tento kousek pořídit do své (ne)sbírky až někdy v důchodu – což […]
Wolfcast 10: Historie myší
Michal Rybka popisuje dlouhé putování myší k dnešní podobě na našich stolech. Přehmaty a veselé historky? Všechno uslyšíte! Že na ně budeme mluvit, ukazovat nebo jen upřeně hledět? Přesně tak […]
ZX Spectrum Next – první pohled
O ZX Spectru Next jsem zde již jednou psal a nebral jsem si servítky. Ono z informací, které jsem měl k dispozici, jsem byl rozmrzelý. Měl jsem pocit a z […]
Nad dotazy čtenářů
Proč se nepoužíval obvod 8051 v domácích mikropočítačích? A proč nepůjde připojit ZX Spectrum k modernímu zobrazovači bez úprav? Občas mi vy, čtenáři, píšete zajímavé dotazy a já si říkám, […]
Wolfcast 09: Historie klávesnic
Ťukám, ťukáš, ťukáme. Ale na čem? Odpovědi Michala Rybky vás překvapí, protože zjistíte, že není klávesnice jako klávesnice. Procesory, paměťová média, grafické karty a nyní klávesnice – Michal „RetroWolf“ Rybka […]
Posledný jednorožec
Poznáte tú rozprávku o jednorožcoch ? Kedysi dávno, pradávno, pred takmer tridsiatimi rokmi ich z Japonska vypustili do sveta. Bolo ich asi 1000, vyskytovali sa väčšinou len v Európe, hoci pár ich […]
Wolfcast 05: Evoluce PC grafiky
Byly doby, kdy se nepočítaly polygony, ale pixely a ty nebyly ve více jak jedné barvě. Pak se to začalo měnit a Michal Rybka řekne kdy a jak. EGA, CGA, […]
Hardwarový Artefakt: Game Boy
Třicet let stará šedá cihla na čtyři tužkové baterie s mizerným displejem a schopností přežít bombový útok. Game Boy v Artefaktu! Zařízení, ke kterému připojíte nejenom nejrůznější lampičky a reproduktory, […]