Opravený Ondra pro RetroHernu
V jednom z předchozích článků jsem psal o digitalizaci zachráněného software, který získal spolek Herní historie, z.s. V rámci tohoto software si spolek pořídil i dva Ondry v neznámém stavu. […]
Retro Games chystají plnohodnotnou repliku Amigy 1200
Retro Games chystají plnohodnotnou repliku Amigy 1200. Má mít funkční klávesnici i jednu úplně novou hru. Výrobě ale zatím brání spor
Stavba TURBO QROS (2)
Stavba QROSu stále prebieha, je náročná, ale rozhodol som sa aspoň priblížiť Vám aktuálny progres. Náhodne objavená poľská úprava tohto systému nám pomohla. Stavba najprv začala prebiehať podľa našej SK […]
Program Retro Nation
Květen 2025
Pátek 2. 5. Artefakt: Carrier Command (Atari ST)
Pondělí 5. 5. Podcast: Wolfcast: Kvantové počítače 1
Středa 7. 5. Defrag: Šindži Mikami
Pátek 9. 5. Artefakt: Croc: Legend of the Gobbos
Pondělí 12. 5. Podcast: Retro noty: Hry ze starověkého Řecka – 2. díl
Pátek 16. 5. Artefakt:
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Pondělí 19. 5. Podcast: Talk to…
Pátek 23. 5. Artefakt: No One Lives Forever 2
Pondělí 26. 5. Podcast: Naše filmy: Blade Runner
Středa 28. 5. Hardwarový dungeon
Pátek 30. 5. Artefakt: Puzzle Quest: Challenge of the Warlords
Rozšírenie pamäti pre Didaktik Kompakt na 128kB
Úprava verzie v2.3 „92“ bez preškrabov na PCB. Nápad rozšíriť Didaktik Kompakt na 128kB som dostal chvíľu potom, ako som spojazdnil dosku, ktorú zverejnil z00m na svojich stránkach. Uvažoval som […]
Wolfcast 113: Počítače a vesmír 2
Druhý díl série „Počítače a vesmír“ vás zavede do světa přesného měření času, kde nahlédneme do problémů cirkadiánních rytmů i technologických výzev. Proč je přesné měření času důležité nejen na […]
Atari na CESu představí nový handheld
Atari na CESu představí nový handheld. Úplně nová nablýskaná mašinka na hraní úplně starých blyštivých klasik
Terminal Debugger pre Z80
Malá, ale užitočná pomôcka pre vývoj softvéru pre procesory Z80 na reálnom hardvéri. V dnešnej dobe, na rozdiel od 8-bitovej minulosti, väčšina aktívnych programátorov píše kód na moderných počítačoch a […]
PlayStation slaví 30. výročí. Ohlížíme se za jeho významem, technickými parametry i stopou, kterou zanechal v české herní kultuře
Přesně před 30 lety, 3. prosince 1994, uvedla společnost Sony na japonském trhu svou první herní konzoli nazvanou PlayStation. Ta během několika měsíců v prodejích překonala konkurenční Saturn od Segy, jednoho […]
Tester procesorov Z80
Dnešný článok môžete čítať vďaka Martinovi ‚M1‘, ktorý sa podelil o skúsenosti s testovaním našich najobľúbenejších CPU. Milovníkov historických počítačov zaskočila začiatkom tohtoročnej jari správa, že Zilog po 48 rokoch […]
Vzpomínám na léta s konzolí Playstation

Oslavy 30. výročí konzole Sony Playstation jsou v plném proudu. Naskýtá se tedy vhodná příležitost zapátrat v paměti a trochu si zavzpomínat na svoje prožitky s jednotlivými konzolemi od Sony. Je to […]
PlayStation spustil speciální web k 30. výročí
PlayStation spustil speciální web k 30. výročí. Sony oficiálně potvrdila, že konzole PS2 má na kontě 160 milionů prodaných konzolí
Sega Saturn slaví třicátiny. Ambiciózní konzoli komerčně převálcoval PlayStation, ale našla si cestu do hráčských srdcí
Před třiceti lety, přesně 22. listopadu 1994, byl v Japonsku uveden do prodeje Sega Saturn, ambiciózní konzole 5. generace. Společnost Sega měla dobrou pozici jakožto výrobce špičkových arkádových automatů a zdálo se, […]
Jak čínské handheldy zaplavily svět Tetrisem

Vzhledem k tomu, že se Zápisník hráče zaměřuje především na mé oblíbené herní tituly, nesmí tu chybět legendární Tetris – hra, kterou v roce 1984 vytvořil ruský programátor Alexej Pažitnov. […]
Replika klávesnice pro Ondru
Se vzrůstajícím počtem nadšených stavitelů replik počítače Ondra úměrně klesá i počet klávesnic dostupných volně k prodeji. A když už se klávesnice někdy objeví, její cena se šplhá rozhodně vysoko […]
Úprava Didaktik M „92“ na 128 kB a vstavaný stereo Melodik
K prestavbe Didaktiku M na 128kB som sa dostal neplánovane. Pôvodne som začal prestavbu Didaktik Kompakt. No pri jeho prestavbe som ale natrafil na neočakávané problémy a potreboval som si […]
Guinessův rekord: 1 televizor a 444 herních konzolí
Ibrahim Al-Nasser ze Saúdské Arábie vytvořil nový Guinessův rekord, když k jednomu televizoru připojil 444 unikátních konzolí. Nejstarším kouskem je herní konzole Magnavox Odyssey vydaná v roce 1972. Na tuto konzoli bylo […]
ZX Spectrum se vrací jako moderní retro systém
ZX Spectrum se vrací jako moderní retro systém. Nabízí 48 her, možnost spouštět vlastní tituly, intuitivní ukládání, přetáčení času i USB porty
O výrobních sériích Ondry
Mikropočítač Ondra zaznamenal i během své krátké kariéry změny ve výrobě. Během posledních let, kdy se Ondrama zabývám mi rukama prošly určité typy. Určité informace jsem také zachytil z vyprávění […]
Historie mobilních her – začalo to Hadem a dnes chytáme Pokémony
Které gamingové odvětví se počítá mezi ty nejmladší? Přece mobilní videohry. Ne však mobilní jako přenosné, tedy na přístrojích jako Gameboy, ale telefonické. Ostatně kdo je dneska bez mobilu schopen […]
Historie a vývoj herního audia: Od šumění v reproduktoru po koncertní sály
Podívali jsme se už na historii konzolí a her nebo herního příslušenství. Nyní je na čase se pustit do historie a vývoje herního audia. Proč ho budeme probírat stranou od […]
Historie herního příslušenství – klávesnice, myš a gamepad: Když uvařený žloutek ovládal počítač
Technologie a hry mají jedno společné – musí se něčím ovládat. Jak se vyvíjely hlavní stroje, rostlo s nimi i jejich ovládání. Dnes už je možností hromada, od klasických klávesnic po […]
Historie konzolí a konzolových her: Nintendo, Mario, Donkey Kong a nepřekonatelný PlayStation
V článku „Historie počítačových her: Od pinkání s míčkem po fantazii se meze nekladou“ jsme si vysvětlili, proč rozdělujeme počítačové a konzolové hry. Stručně připomenu, že konzole a jejich tituly řadíme k úplně […]
PP = POHNEME PROBLÉMY?
Včera sme mali v Bratislave úžasný most z budúcnosti, tak by sme to dnes mohli premostiť výletom do minulosti. Už sme tu dlhšie nemali historické okienko, preto to dnes napravíme […]
Historie počítačových her: Od pinkání s míčkem po fantazii se meze nekladou
Videohra má dle Wikipedie krásnou definici. Jedná se o interaktivní elektronickou hru a zábavní software, která kromě zábavy může nabídnout i rozvoj dovedností. Od počátku časů svého vývoje se tento druh zábavy […]
Ako som čiernobielu tlačiareň farbám priúčal
V tomto článku sa dozviete ako presvedčiť termotlačiareň BL-112 spolupracovať so Spectrom Na poslednom stretnutí Forever 2024 som zhodou náhod sedel vedľa Pavla, a stoly pred nami zdieľali Ikon a […]