Stránka 2

Detekcia Z80 CPU

Autor: SinDiKat | 15-01-2020 | Články | tXT verze

Dovolím si dnes pridať jeden prevzatý článok o možnosti detekcie procesora Z80 podľa registra Q. Na procesoroch kompatibilných so Zilogom Z80 existuje register Q, ktorý slúži ako keš a oznamuje […]


OS/2 – IBM

Autor: clous | 29-12-2019 | Články | tXT verze

Tento operační systém vyvíjely dvě společnosti Microsoft a IBM. Jeho vývoj začal roku 1986 a první verze se začala prodávat v roce 1987. Obě firmy to spolu táhly ještě do […]


Windows 98

Autor: clous | 23-08-2019 | Články | tXT verze

O tomto operačním systému jsem už napsal. Šlo o Windows 98 OEM a tyto verze jsou samozřejmě funkčně úplně totožné. Stejné není balení, OEM je takové to jednoduché, ne moc […]


Program Retro Nation

Květen 2025

Pátek 2. 5. Artefakt: Carrier Command (Atari ST)

Pondělí 5. 5. Podcast: Wolfcast: Kvantové počítače 1

Středa 7. 5. Defrag: Šindži Mikami

Pátek 9. 5. Artefakt: Croc: Legend of the Gobbos

Pondělí 12. 5. Podcast: Retro noty: Hry ze starověkého Řecka – 2. díl

Pátek 16. 5. Artefakt:
The Elder Scrolls IV: Oblivion

Pondělí 19. 5. Podcast: Talk to…

Pátek 23. 5. Artefakt: No One Lives Forever 2

Pondělí 26. 5. Podcast: Naše filmy: Blade Runner

Středa 28. 5. Hardwarový dungeon

Pátek 30. 5. Artefakt: Puzzle Quest: Challenge of the Warlords


KLaSIK asistent

Autor: clous | 09-07-2019 | Články | tXT verze

Pro někoho známý, pro jiné neznámý kancelářský balík, neboli „profesionální kancelář“ zvaný KLaSIK asistent, od firmy Optimal spol. s.r.o. z roku 1995. Předchozí verze měly název E.T. Klasik, i v […]


Norton Commander

Autor: clous | 03-07-2019 | Články | tXT verze

Legendární Norton Commander verzi 3.0 z roku 1990 není třeba nijak představovat. Byl to, nebo stále je, pro některé milovníky starých počítačů, ten nejlepší souborový manažer určený pro operační systém […]


ESO Plus

Autor: clous | 23-04-2019 | Články | tXT verze

Když jsem před necelým rokem testoval počítač AutoCont AC 386SX-33MHz, ke kterému byla hezká originální krabice s textovým editorem ESO Plus verze 3.0, vznesl jsem otázku v komentáři, kdopak tento […]


Implementace CP/M na ZX Spectrum

Autor: SinDiKat | 07-04-2019 | Články | tXT verze

V nedeľnej retro sérii pokračujeme popisom Lamačovej verzie CP/M podľa AR 9/88. ZX Spectrum je dnes u nás jednoznačně nejrozšířenějším počítačem, a to nejen mezi amatéry. Je však pravda, že […]


ZX ROM na PMD

Autor: SinDiKat | 09-03-2019 | Články | tXT verze

Stručné poohliadnutie za opomínaným Busyho počinom Mal som dnes zaujímavú debatu s kamarátom, ktorý mi naznačil, že bombastické veci sa niekedy strácajú v záplave tých priemerných s dokonalým (dnes hlavne […]


MIKOS v5

Autor: Ondra SPO 186 | 07-02-2019 | Články | tXT verze

Většina softwaru pro Ondru vznikla pro ViLi ROM. Ale existuje i software pro původní Tesla ROM. Pokud ho chceme zprovoznit na Ondrovi s ViLi ROM, musíme použít program Mikos v5. […]


Alpha: Sériové rozhraní

Autor: Martin Malý | 11-05-2018 | Články | tXT verze

Gratuluji ke zprovoznění počítače. Jen je trošku hloupé, že počítač vlastně umí dělat jen to, co mu vypálíte do EEPROM, a nemůžete s ním nijak komunikovat. To teď napravíme. Přidáme […]


Alpha: První program

Autor: Martin Malý | 10-05-2018 | Články | tXT verze

Nejjednodušší program bude obligátní „blikání LEDkou“. Po pravdě řečeno – zatím nemáme moc jiných způsobů, jak sepřesvědčit, že systém funguje, kromě zmíněného připojení rezistorů k datové sběrnici, simulace instrukce NOP […]


ESCOM JUNIOR

Autor: clous | 09-05-2018 | Články | tXT verze

Každý PC nadšenec zná počítače ESCOM, když už ne přímo ze stolu, tak aspoň z letáčků, které se nacházely v různých počítačových časopisech a nebo herních. Já kdysi jeden takový […]


DOOM

Autor: clous | 25-03-2018 | Články | tXT verze

DOOM – legendární hra, která se na svět dostala na vánoce v roce 1993 a vydal ji ID Software. Byla doba, kdy se všem 3D hrám podobného ražení říkalo doomovka […]


Interpret CHIP-8 a SuperCHIP-8

Autor: Ondra SPO 186 | 03-02-2018 | Články | tXT verze

CHIP-8 je programovací jazyk pro psaní her, který vznikl v 70. letech. Podporuje rozlišení 64×32 bodů a 16 kláves. V nádstavbě SuperCHIP-8 podporuje rozlišení 128×64 bodů. Pro tento jazyk vznikly […]


Snake Escape

Autor: Ondra SPO 186 | 03-02-2018 | Články | tXT verze

Hra Snake Escape je parádní logická hra. Popularitu jí přinesla konverze na počítač ZX Spectrum. V této hře přebíráte kontrolu nad obrovským hadem, který se musí doplazit pro velké červené […]


Jet Set Willy

Autor: Ondra SPO 186 | 08-02-2017 | Články | tXT verze

Po svém prvním dobrodružství v podzemí (Manic Miner) se horník Willy vrací domů. Ale ani tady mu není dopřán klid. Jeho manželka Maria ho nepustí spát, dokud neuklidí celý dům, […]


O objektu, struktuře a gotu

Autor: Martin Malý | 22-06-2016 | Články | tXT verze

A taky o globální proměnné. Programátoři se od pradávna dělili na Opravdové Programátory a Pojídače koláčů. Tenhle sloupek Eda Posta je tak notoricky známý, že ho ani nebudu připomínat, a […]


EDTASM

Autor: Ondra SPO 186 | 17-01-2016 | Články | tXT verze

EDTASM je systém pro programování v assembleru neboli jazyku symbolických adres. Vít Libovický upravil assembler od Microsoftu pro počítač Ondra. EditASM obsahuje tři základní části. První je editor, ve kterém […]


Jak dobře znáte staré hry pro Spectrum?

Autor: Martin Malý | 19-05-2015 | Články | tXT verze

Udělal jsem takový kvíz. A v tomto článku dám správné odpovědi na jednotlivé otázky a vysvětlím nějaké souvislosti. Nejdřív si zkuste vyplnit ten kvíz. Nechcete si přeci zkazit hru. A […]


Planetoids

Autor: Ondra SPO 186 | 04-04-2015 | Články | tXT verze

Další předělanou hrou ze ZX Spectra je Planetoids. Je to hra z roku 1983 od firmy Psion. Autoři se inspirovali slavnou hrou Asteroids z Atari. Ve hře ničíte asteroidy a […]


HW Test

Autor: Ondra SPO 186 | 04-04-2015 | Články | tXT verze

Martin K. připravil program, který otestuje hardware vašeho Ondry. Program můžete nahrát do Ondry přes sériovou linku, magnetofon nebo jej vypálit do EPROMky a zasunout místo původní. Postupně otestujeme vykreslování […]


Nic zásadního…

Autor: Martin Malý | 22-03-2015 | Články | tXT verze

Tenhleten příspěvek si píšu především sám pro sebe, abych věděl a nezapomněl, co že jsem to chtěl naprogramovat… Rozepsal jsem editor spritů, co na požádání vygeneruje DB (jako že sekvenci […]


ZX Spectrum a loadery – 2

Autor: Martin Malý | 08-02-2015 | Články | tXT verze

Pokračování článku o loaderech na ZX Spectru. Držte si klobouky a vytáhněte kalkulačky, pojedeme z kopce! Minule jsem skončil s tím, že příště bude potřeba počítat a vážit každý takt. […]


Loaderové intermezzo

Autor: Martin Malý | 04-02-2015 | Články | tXT verze

Trošku nečekaně se mi v mém plánu na články o loaderech objevil jeden hezký kousek, o který bych se s vámi rád podělil. Není moc efektní, jeho kouzlo je schované […]


ZX Spectrum a loadery – 1

Autor: Martin Malý | 02-02-2015 | Články | tXT verze

Každý Spectrista jistě aspoň jednou viděl při nahrávání efekt, u něhož žasnul: Jak to dělají? Tak pojďte a poslyšte… Bude to dlouhé a možná se i něco dozvíte. ZX Spectrum […]



TOPlist