Software

Alpha: Sériové rozhraní

Gratuluji ke zprovoznění počítače. Jen je trošku hloupé, že počítač vlastně umí dělat jen to, co mu vypálíte do EEPROM, a nemůžete s ním nijak komunikovat. To teď napravíme. Přidáme první vstupně – výstupní obvod, totiž sériové rozhraní.…

Alpha: První program

Nejjednodušší program bude obligátní „blikání LEDkou“. Po pravdě řečeno – zatím nemáme moc jiných způsobů, jak sepřesvědčit, že systém funguje, kromě zmíněného připojení rezistorů k datové sběrnici, simulace instrukce NOP a sledování změn na adresové sběrnici.…

ESCOM JUNIOR

Každý PC nadšenec zná počítače ESCOM, když už ne přímo ze stolu, tak aspoň z letáčků, které se nacházely v různých počítačových časopisech a nebo herních. Já kdysi jeden takový počítač vlastnil, nešlo přímo o tento typ, ale byl to ESCOM.…

DOOM

DOOM – legendární hra, která se na svět dostala na vánoce v roce 1993 a vydal ji ID Software. Byla doba, kdy se všem 3D hrám podobného ražení říkalo doomovka a dnes 3D střílečka (FPS).…

Interpret CHIP-8 a SuperCHIP-8

CHIP-8 je programovací jazyk pro psaní her, který vznikl v 70. letech. Podporuje rozlišení 64×32 bodů a 16 kláves. V nádstavbě SuperCHIP-8 podporuje rozlišení 128×64 bodů. Pro tento jazyk vznikly desítky her a dem.…

Snake Escape

Hra Snake Escape je parádní logická hra. Popularitu jí přinesla konverze na počítač ZX Spectrum. V této hře přebíráte kontrolu nad obrovským hadem, který se musí doplazit pro velké červené jablko.…

Jet Set Willy

Po svém prvním dobrodružství v podzemí (Manic Miner) se horník Willy vrací domů. Ale ani tady mu není dopřán klid. Jeho manželka Maria ho nepustí spát, dokud neuklidí celý dům, což není vůbec snadné.…

O objektu, struktuře a gotu

A taky o globální proměnné. Programátoři se od pradávna dělili na Opravdové Programátory a Pojídače koláčů. Tenhle sloupek Eda Posta je tak notoricky známý, že ho ani nebudu připomínat, a místo toho rovnou řeknu, co mám na srdci… Totiž já už to psal, ale klidně to připomenu: Učte se programovat mikrokontroléry, naučte se assembler aspoň jednoho procesoru, a uvidíte, jak vám věci začnou dávat smysl.…

EDTASM

EDTASM je systém pro programování v assembleru neboli jazyku symbolických adres. Vít Libovický upravil assembler od Microsoftu pro počítač Ondra. EditASM obsahuje tři základní části. První je editor, ve kterém připravíme zdrojový text pro assembler.…

Planetoids

Další předělanou hrou ze ZX Spectra je Planetoids. Je to hra z roku 1983 od firmy Psion. Autoři se inspirovali slavnou hrou Asteroids z Atari. Ve hře ničíte asteroidy a občas i nepřátelské lodě.…

HW Test

Martin K. připravil program, který otestuje hardware vašeho Ondry. Program můžete nahrát do Ondry přes sériovou linku, magnetofon nebo jej vypálit do EPROMky a zasunout místo původní. Postupně otestujeme vykreslování obrazovky pomocí černo-bílých pruhů, následně LED diody a relé, dump … Celý příspěvek →…

Nic zásadního…

Tenhleten příspěvek si píšu především sám pro sebe, abych věděl a nezapomněl, co že jsem to chtěl naprogramovat… Rozepsal jsem editor spritů, co na požádání vygeneruje DB (jako že sekvenci direktiv DB, ne databázi…) pro váš assembler.…

ZX Spectrum a loadery – 2

Pokračování článku o loaderech na ZX Spectru. Držte si klobouky a vytáhněte kalkulačky, pojedeme z kopce! Minule jsem skončil s tím, že příště bude potřeba počítat a vážit každý takt. Naším spojencem nejbližším bude tentokrát čekací smyčka v rutině LD_EDGE_1.…

Loaderové intermezzo

Trošku nečekaně se mi v mém plánu na články o loaderech objevil jeden hezký kousek, o který bych se s vámi rád podělil. Není moc efektní, jeho kouzlo je schované uvnitř, a kdoví, třeba se bude někomu hodit.…

ZX Spectrum a loadery – 1

Každý Spectrista jistě aspoň jednou viděl při nahrávání efekt, u něhož žasnul: Jak to dělají? Tak pojďte a poslyšte… Bude to dlouhé a možná se i něco dozvíte. ZX Spectrum nahrávalo programy na kazetu a z kazety čistě softwarově, nemělo na to žádný speciální obvod, jako třeba PMD.…

Zdrojáky jsou!

Spolu s Vovkou Špidlou volám: Zdrojáky jsou! Doby, kdy jsem ručně disassembloval hry na Spectru a přepisoval si to do sešitu formátu A4 jsou už pryč. Dneska na to máme mohutnou techniku.…

MMG, Flashsoft, Demon, Anarchysoft a další…

Další nálož z archívů obskurnějšího tvůrce… Premiérové kousky! Prohrabal jsem kazety a z kvílení a škvrčení jsem rekonstruoval nějaké ty výtvory z 80. let. Experimentoval jsem s assemblerem, a nejradši jsem měl Pikasm.…

Jsem obskurnější tvůrce her

Heč! A navíc vám je tu ukážu… To jsem takhle tuhle hledal nějakou zmínku o Piškworks. Kdysi dávno je pro ZX Spectrum udělal Patrik Rak aka Raxoft. A jak jsem googlil, tak jsem narazil na disertační práci mgr.…