Software

Interpret CHIP-8 a SuperCHIP-8

CHIP-8 je programovací jazyk pro psaní her, který vznikl v 70. letech. Podporuje rozlišení 64×32 bodů a 16 kláves. V nádstavbě SuperCHIP-8 podporuje rozlišení 128×64 bodů. Pro tento jazyk vznikly desítky her a dem.…

Snake Escape

Hra Snake Escape je parádní logická hra. Popularitu jí přinesla konverze na počítač ZX Spectrum. V této hře přebíráte kontrolu nad obrovským hadem, který se musí doplazit pro velké červené jablko.…

Jet Set Willy

Po svém prvním dobrodružství v podzemí (Manic Miner) se horník Willy vrací domů. Ale ani tady mu není dopřán klid. Jeho manželka Maria ho nepustí spát, dokud neuklidí celý dům, což není vůbec snadné.…

O objektu, struktuře a gotu

A taky o globální proměnné. Programátoři se od pradávna dělili na Opravdové Programátory a Pojídače koláčů. Tenhle sloupek Eda Posta je tak notoricky známý, že ho ani nebudu připomínat, a místo toho rovnou řeknu, co mám na srdci… Totiž já už to psal, ale klidně to připomenu: Učte se programovat mikrokontroléry, naučte se assembler aspoň jednoho procesoru, a uvidíte, jak vám věci začnou dávat smysl.…

EDTASM

EDTASM je systém pro programování v assembleru neboli jazyku symbolických adres. Vít Libovický upravil assembler od Microsoftu pro počítač Ondra. EditASM obsahuje tři základní části. První je editor, ve kterém připravíme zdrojový text pro assembler.…

Planetoids

Další předělanou hrou ze ZX Spectra je Planetoids. Je to hra z roku 1983 od firmy Psion. Autoři se inspirovali slavnou hrou Asteroids z Atari. Ve hře ničíte asteroidy a občas i nepřátelské lodě.…

HW Test

Martin K. připravil program, který otestuje hardware vašeho Ondry. Program můžete nahrát do Ondry přes sériovou linku, magnetofon nebo jej vypálit do EPROMky a zasunout místo původní. Postupně otestujeme vykreslování obrazovky pomocí černo-bílých pruhů, následně LED diody a relé, dump … Celý příspěvek →…

Nic zásadního…

Tenhleten příspěvek si píšu především sám pro sebe, abych věděl a nezapomněl, co že jsem to chtěl naprogramovat… Rozepsal jsem editor spritů, co na požádání vygeneruje DB (jako že sekvenci direktiv DB, ne databázi…) pro váš assembler.…

ZX Spectrum a loadery – 2

Pokračování článku o loaderech na ZX Spectru. Držte si klobouky a vytáhněte kalkulačky, pojedeme z kopce! Minule jsem skončil s tím, že příště bude potřeba počítat a vážit každý takt. Naším spojencem nejbližším bude tentokrát čekací smyčka v rutině LD_EDGE_1.…

Loaderové intermezzo

Trošku nečekaně se mi v mém plánu na články o loaderech objevil jeden hezký kousek, o který bych se s vámi rád podělil. Není moc efektní, jeho kouzlo je schované uvnitř, a kdoví, třeba se bude někomu hodit.…

ZX Spectrum a loadery – 1

Každý Spectrista jistě aspoň jednou viděl při nahrávání efekt, u něhož žasnul: Jak to dělají? Tak pojďte a poslyšte… Bude to dlouhé a možná se i něco dozvíte. ZX Spectrum nahrávalo programy na kazetu a z kazety čistě softwarově, nemělo na to žádný speciální obvod, jako třeba PMD.…

Zdrojáky jsou!

Spolu s Vovkou Špidlou volám: Zdrojáky jsou! Doby, kdy jsem ručně disassembloval hry na Spectru a přepisoval si to do sešitu formátu A4 jsou už pryč. Dneska na to máme mohutnou techniku.…

MMG, Flashsoft, Demon, Anarchysoft a další…

Další nálož z archívů obskurnějšího tvůrce… Premiérové kousky! Prohrabal jsem kazety a z kvílení a škvrčení jsem rekonstruoval nějaké ty výtvory z 80. let. Experimentoval jsem s assemblerem, a nejradši jsem měl Pikasm.…

Jsem obskurnější tvůrce her

Heč! A navíc vám je tu ukážu… To jsem takhle tuhle hledal nějakou zmínku o Piškworks. Kdysi dávno je pro ZX Spectrum udělal Patrik Rak aka Raxoft. A jak jsem googlil, tak jsem narazil na disertační práci mgr.…

Retroware

Musím se přiznat, že když jsem do pravé lišty umisťoval tlačítko "Donate", měl jsem trochu smíšené pocity. Na jednu stranu mi imponovalo, jak s lidovou sbírku uspěl Fuxoft, ale přece jen frekvence, dopad a "závažnost" mých příspěvků není taková, aby mi začaly chodit nějaké horentní sumy, kvůli kterým bych sem třeba mohl dávat jeden článek denně.…

7 nejlepších starých her do roku 1992, trocha nostalgie nikdy nezaškodí…

Přestože každoročně vycházejí desítky nových počítačových her se špičkovou grafikou, lidé se velmi často nostalgicky vrací k těm starým. Není se čemu divit. Dříve patřily mezi to nejlepší, co na trhu...…

8 nejlepších her, které vyšly v letech 1993 až 1998. Zavzpomínáte si s námi?

Pokud vás nezaujal předchozí výběr her do roku 1992, třeba najdete tu pravou v přehledu z let 1993 až 1998. Stejně jako hry v předchozím článku patří tyto hry mezi špičku, a...…