Historie

Pracovní stanice, IBM PC, Silicon Graphics a začátky 3D (díl 4.) – válka grafických API a konec UNIXových stanic

Druhá polovina 90. let byla naprosto zásadní dobou pro rozšíření 3D akcelerátorů téměř do všech segmentů výpočetní techniky od výkonných pracovních stanic až po obyčejné PC notebooky. Když jsem posledně skončil u konce roku 1996, trh s 3D akcelerátory byl v tu dobu podstatně rozmanitější než dnes.…

Pracovní stanice, IBM PC, Silicon Graphics a začátky 3D (díl 3.) – příchod textur a herních akcelerátorů

Začátkem devadesátých let už bylo jasné, že 3D je cesta, kterou se počítačový svět vydá. Ač v PC zatím žádné herní 3D akcelerátory neexistovaly, vývojáři her chrlili více a více her, které trojrozměrný svět počítaly s pomocí procesoru a detailnost grafiky se s každým rokem (a novými procesory) rychle zlepšovala.…

Solid Snake se v Metal Gear: Doom vrátí do roku 1987

V souvislosti s nedávnými pětadvacátými narozeninami Dooma nebo projektem Doomba jsme prohlásili, že kultovní akce od id Software je nevyčerpatelnou studnicí nápadů a experimentů. Dalším důkazem tohoto tvrzení je projekt Metal Gear: Doom, jehož autor se snaží – jak už ostatně název napovídá – převést úplně první Metal Gear z roku 1987 do Doom enginu.…

Proměnil Game Boy v bezdrátový gamepad

Stále více hráčů má v oblibě nejen staré tituly, ale i staré ovladače. Existuje hned několik firem, které se specializují na výrobu retro gamepladů i joysticků, a šikovní kutilové si leckdy podomácku upravují také originální původní ovladače tak, aby fungovaly i na nových zařízeních, nebo se dokonce zbavily kabelu ve prospěch bezdrátového řešení.…

Ztracené SimCity pro NES se vrací po 27 letech

Praktická digitální archeologie zaznamenala další senzační úspěch. Po téměř 30 letech se podařilo vypátrat a zprovoznit prototyp strategie SimCity od Willa Wrighta a Maxisu pro konzoli Nintendo Entertainment System. Verze pro NES se představila v lednu 1991 na veletrhu CES.…

Pracovní stanice, IBM PC, Silicon Graphics a začátky 3D (díl 2.)

S blížícími se devadesátými léty dostaly grafické pracovní stanice konečně potřebný výkon, abychom se mohli bavit o univerzálně použitelných řešeních i na 3D. Procesory typu RISC začaly být skloňovány uživateli napříč UNIXovým světem, nicméně velkou revolucí procházely i 3D akcelerátory.…

Robotický vysavač umí vytvořit mapu do Dooma

Možná to ani netušíte a třeba doma máte schopného 3D mapaře. To závisí na tom, zda se vám o úklid domácnosti stará robotický vysavač. Tato krkolomná podmínka není žádným naším předčasným novoročním vtípkem, ale jen dalším důkazem skutečnosti, že původní Doom je pro hráče, vývojáře a kutily nevyčerpatelnou studnicí nápadů a benchmarků.…

Nevídaná retro konzole. Místo obrazovky má osciloskop

Na módní vlně retro konzolí se nesnaží svézt jen giganti herního průmyslu jako Nintendo nebo Sony, ale i nadšenci a kutilové, kteří vytvářejí úplně nové staré herní konzole. Jedním takovým zařízením je i netradiční konzole Ocelot Arcade System.…

Bytefest 2018: fotky z akce

Přibližně před měsícem proběhla možná největší akce v ČR zaměřená na historické počítače. Ani tentokrát jsem si to nenechal ujít a samozřejmě všechno fotil. Přestože jsem si loni slíbil, že už nebudu na akci nosit nic těžkého, letos jsem vzal ten nejtěžší z počítačů… není náhodou, že ho vyrobili v Silicon Graphics.…

Star Trek: 25th Anniversary

I když od roku 1971, kdy spatřila světlo světa vůbec první Star Trek hra, až do začátku devadesátých let vyšly bezmála tři desítky titulů z tohoto vesmíru, na drtivou většinu z nich dnes fanoušci příliš nevzpomínají.…

Bytefest 2017: report z akce a fotky

Hlavní akce pro nadšence do historických počítačů je tento rok nenávratně za námi a ani tentokrát jsem si ji nenechal ujít. Bylo tam dost počítačů, lidí a hluku pro všechny a já si všech tří ingrediencí užil do sytosti.…